Historien

Nisjebutikkens dag

- en nasjonal bevisstgjøringskampanje

for landets selvstendige butikker 

fra designbygiske.no og butikkutvikler.no

Historien bak 

 

Historien om hvordan nisjebutikkens dag oppstod

Gøril har jobbet med butikkutvikling lenge. På et tidspunkt så hun at salg, salg, og mer salg var "det eneste som sto på menyen" for selvstendige butikker over det ganske land. Hun så at butikkene trengte et lite løft. Black friday fikk stadig større oppmerksomhet og tok større og større plass. Som et opprop og en motvekt mot denne lite bærekraftige salgsaktiviteten gikk hun i gang med noe hun kalte #butikkløftet. Butikkene trengte et løft, men butikkene måtte også forplikte seg mer, til å levere kvalitet i alle ledd, og ikke utelukkende fokusere på salg! Etter inspirasjon fra det nokså kjente Small Business Saturday, også fra USA, gikk hun i gang med å spre ordet og lage poster til sosiale medier som butikkene kunne dele. Dette var det maaange butikker som likte, og behovet for profesjonalisering meldte seg. 


Gøril og Giske hadde fulgt hverandre i sosiale medier en stund, og da Gøril tok kontakt på tampen av 2017 avtalte de å møtes i Stavanger, neste gang Giske var sørover. Det gjorde de og det var full klaff! Kjemien stemte og det ble et veldig hyggelig møte. 


Kontakten fortsatte online og omrisset av en kampanje for 2018 sto etterhvert klart. I motsetning til både black friday, small business saturday og alle de andre salgsdagene som popper opp gjennom året, var hovedtanken bak hele konseptet at vi nå (altså butikkene) skulle fokusere på ALT ANNET enn tilbud. Tilbudsdager er det nok av resten av året. Hva med en helt egen festdag hvor vi feirer de unike, selvstendige og uavhengige butikkene? En festdag hvor fokus er på få vist frem alt det andre disse butikkene bidrar med i sine lokalsamfunn! For det er ikke akkurat lite! Mange små og uavhengige butikker betyr alt for at vi skal kunne ha levende steder og sentrum. 

       

I 2018 farget vi gatene gule, med fantastisk flott materiell som Giske designet. Året etter ble det rosa, og enda flere butikker var med! I 2020 var fargen petroleumsblå og vi presenterte i 2020 en egen kampanje-/ressursportal. Med en god strategi og synlig materiell farget vi gatene i den svarte uke i november. I 2021 var fargen rød! Og i 2022 var fargen grønn. Årets farge er oransje! 


Kampanjens fokus og budskap har forandret seg i takt med utviklingen i samfunnet. Noen av de tidligere budskapene vi har brukt har "gått ut på dato". Nye vinklinger har kommet dette. Dette gjenspeiles seg spesielt i måten vi markedsfører kampanjen ut mot butikkene, og kampanjefilene til butikken har fått et litt annerledes budskap i innholdet. 


Kampanjens kjerneverdier og hovedfokus er kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse.

Hele pakkingen og forsendelsen av materiell foregår fra stua til Gøril, med god hjelp av hennes tenåringssønn, Torstein. Mange tror gjerne at det er et stort selskap som står bak, men det er altså kun Giske og Gøril som jobber med dette prosjektet. Perioden med utsendelse av materiell er heftig - da det hele foregår hjemme hos Gøril. 

Stein på stein

Fra dag en har vi bygget stein på stein, rundt konseptet og utviklingen av Nisjebutikkens dag. Som så mange andre har vi hatt store drømmer og planer for veien videre. Dette prosjektet har frem til nå utelukkende vært basert på dugnad, prøving, feiling og et utall antall timer med jobbinnsats fra oss begge for å komme dit vi er i dag med Nisjebutikkens dag. Vi skulle så gjerne hatt et stort markedsføringsbudsjett til avis/tv annonsering, for å nå ut til enda flere butikker med budskapet vårt, - men uten pengesterke støttespillere i ryggen så er det rett og slett umulig å gjennomføre på nåværende tidspunkt.

 

Selv om ting tar ting mye lenger tid enn hva vi ønsker når det gjelder å videreutvikle kampanjen og konseptet Nisjebutikkens dag, så holder vi målrettet frem med å bygge stein på stein. Vi har store langsiktige mål som innebærer så mye mer enn bare en bevisstgjøringskampanje og en festdag for nisjebutikkene. Pandemi, inflasjon med økte kostnader og en urolig verdenssituasjon har satt mye på vent også for oss, - men en dag der fremme når vi målet! 

 

De første årene snakket vi en del om at Nisjebutikkens dag var en motvekt til Black Friday. Det er det forsåvidt ennå, men vi oppfordrer dere til å snu fokuset bort fra «sutring» og negative ting rundt Black Friday. Vi ønsker i stedet å ha et positivt fokus, hele året, med hva dere unike og selvstendige nisjebutikker betyr for i deres lokalsamfunn.

 

Ønsker du å «boikotte» Black Friday, så gjør du det. Vi legger ikke føringer for det. Men glem «Fuck Black Friday» - og fokuser på hva DIN butikk står for, og hva dere byr på av varer & tenester. Det kan jo også være noe å tenke på at det er de blideste folka som får flest kunder...

 

Kontinuerlig utvikling og forbedring

Vi har gjennom disse årene hele tiden gjort justeringer og forbedringer på kampanjen, slik at vi kan tilby et konsept som passer de aller fleste butikkene. For å kunne utvikle Nisjebutikkens dag enda bedre, så er vi avhengig av at mange nok butikker blir med og at vi får en god oppslutning.


Det er også viktig at den enkelte butikk er aktiv og får med seg flere butikker fra sitt nærområde på kampanjen. Jo flere butikker som samler seg bak kampanjen, jo mere oppmerksomhet og synlighet får vi!! Hvor kult er det vel ikke å være med på en slik felles kampanje sammen med butikker fra Lillesand og Mandal i sør, til Longyearbyen i nord? Makan til fellesskap finnes faktisk ikke. 


Samtidig som dette er en bevisstgjøringskampanje rettet mot forbrukerne, ser vi at enda flere butikkfolk også må bevisstgjøres. For det er ikke lenger sånn at "bare fordi du har butikk, så skylder folk deg å handle hos deg". Ingen skylder deg noenting. Det handler heller ikke om at kundene MÅ handle lokalt. Kundene MÅ ingenting. Kundene har valgfrihet. Og det er den valgfriheten vi skal appellere til. Men da nytter det ikke når butikkdriverne fokuserer på at "de gjør en happy dance" eller at de er så glad for at kundene "støtter deres drøm", nei, det er du som skal være en drøm for kunden, og det er KUNDEN SOM SKAL VÆRE I FOKUS. Ikke sant!?


Vi er veldig stolt av retningen som kampanjen har tatt de siste årene – og vi er særdeles fornøyd over hvordan vi har forbedret kampanjemateriellet, kampanjeportalen og innholdet i kampanjen. Bruk dette aktivt og på en smart måte, så får dere fullt utbytte - og ikke minst økt synlighet overfor deres kunder (og nye potensielle kunder).


Har du lyst til å bli litt bedre kjent med oss så ta turen over til våre respektive hjemmesider: designbygiske.no og butikkutvikler.no  


Hilsen Giske og Gøril 

Fortsatt i tenkeboksen?

En bevisstgjøringskampanje du

BØR være med på!

 

Vi har for 6. året på rad satt sammen en pakke med et unikt kampanjemateriell til gjennomføringen av Nisjebutikkens dag. Innholdet i pakken med kampanjemateriellet fokuserer på SYNLIGHET – og denne pakken må butikkene kjøpe hos oss for å kunne være med på kampanjen og markeringen.


Vårt unike kampanjemateriell har blitt lagt godt merke til disse årene – og det er blitt en merkevare! Grunnlaget i det unike designet har i hovedsak vært det samme, der vi skifter med nye sterke farger hvert år. Budskapet endrer seg i takt med tiden og kampanjen – og vi har laget flere digitale kampanjefiler som butikkene kan bruke i sin markedsføring.  Med et felles og svært synlig kampanjemateriell, så får både butikkene og kampanjen en mye større oppmerksomhet og synlighet landet over!


Pakken med kampanjemateriell innholder plakater i 2 forskjellige formater, ballonger, buttons, et handlenett (nytt i år), bildefiler til skjerm i butikk - og så egne kampanjebilder til bruk for markedsføring i sosiale medier. Når du kjøper en pakke med kampanjemateriell fra Nisjebutikkens dag, så kommer trykksakene fra våre lokale trykkeri. Vi handler selvsagt lokalt, selv om vi nok kanskje kunne fått materiellet trykket billigere i utlandet. Dessuten så er det Torstein, Gøril sønn, som pakker og leverer materiellet for sending til din butikk - han krever sin timelønn (som vi gladelig betaler). Annet som inngår i prisen du betaler er porto, som faktisk er en av de store utgifte våre. 


Pr i dag så tjener vi selv ingenting på denne kampanjen. Vi gjør dette fordi vi brenner for nisjebutikker og levende steder. Vi har også sett at det er mange butikker som trenger et løft – og da er vår kampanje, Nisjebutikkens dag, en av flere ting som kan bidra positivt for lokal handel!

 

Når du bestiller og betaler for kampanjemateriellet til Nisjebutikkens dag, så får du tilgang til ressursportalen (kampanjeportal). Her er også mange tips og forslag til aktiviteter som du kan fylle nisjebutikkens dag med! Følg også med på våre kanaler i sosiale medier, facebook og instagram . her deles det også tips og inspirasjon.

 

Nisjebutikkens dag er en bevisstgjøringskampanje og en festdag. Det er IKKE en salgs- og tilbudsdag. Salg er det nok av resten av året.


Bruk kampanjen aktivt til å vise forbrukerne, kundene og lokalsamfunnet hva dere står for. Alt det positive dere byr på! Gå sammen med nabobutikker, planlegg aktiviteter og markedsfør dere gjennom god historiefortelling!

 

Kanskje får du ikke kanonomsetning denne dagen, men erfaringene fra flere butikker som virkelig har gjort en innsats viser til rekordomsetning og høy inntjening! Hva du og din butikk får ut av kampanjen, det kommer an på hva dere faktisk gjør ut av den. 

 

Og NEI. Nisjebutikkens dag kommer aldri til å bli flyttet til en annen dato. Festdagen Nisjebutikkens dag vil alltid arrangeres dagen etter Black Friday.

 

Tusen takk for at du tar et aktiv valg om å delta på Nisjebutikkens dag!

Sammen får vi til så mye mer!

 


 

 

 


 

Giske & Gøril 

KAMPANJEMATERIELL KAN BESTILLES FRA 01.08.23

Vi åpner for bestillinger den 1. august 2023. Da blir årets farge lansert. Det betyr ikke at du får kampanjemateriellet tilsendt med det samme. Hovedutsendelsen foregår i oktober/november. Dette er et prosjekt som kommer i tillegg til våre ordinære jobber, så vi setter stor pris på din tålmodighet. Vi har ikke anledning til å ta i mot bestillinger på andre måter enn i denne linken . Det betyr at bestillinger via instagram, facebookchat og telefon ikke vil bli ekspedert. Det er strenge vilkår knyttet til bruk av kampanjemateriellet. Pakkene skal ikke deles og hver butikk må bestille for seg. Øvrige vilkår må leses igjennom før du bestiller kampanjemateriell.