Om NBD

Hvem, hva og hvorfor

Hva er egentlig nisjebutikkens dag?

Nisjebutikkens dag er en nasjonal bevisstgjøringskampanje for unike og selvstendige butikker. Konseptet og kampanjen er utviklet av Design by Giske og Butikkutvikler AS i fellesskap.


Et av våre mål med denne kampanjen er å få samfunnet og forbrukerne mer bevisst på den store verdiskapingen nisjebutikkene faktisk står for. Det handler om lokal verdiskaping, mangfold, varer og tjenester, arbeidsplasser, møtesteder - og ikke minst hvor viktig hver enkelt butikk sitt bidrag er for å skape (og opprettholde) levende steder i vårt langstrakte land. 


Men det er butikkene som må jobbe med å vise deres kunder (og potensielle kunder) hva dere virkelig står for og byr på. Dette må det jobbes aktivt med, og det må gjøres på en måte som skaffer oppmerksomhet. Det er her Nisjebutikkens dag kommer inn. Vi har laget en kampanje med et unikt og fargesterkt kampanjemateriell som fremsnakker nisjebutikkene - og vi feirer nisjebutikkene med en egen festdag! 


Nisjebutikkens dag er en årlig markering, som vi feirer dagen etter black friday. Og i motsetning til feks "Small Business Saturday", Black Friday, Cyber Monday, Green Friday, "elleville dager" og lignende; Nisjebutikkens dag er IKKE en tilbudsdag. 



Fellesskap

 

Butikker over hele landet er med på kampanjen og markeringen av Nisjebutikkens dag. Det er en unik kampanje, utviklet for dere, og det finnes ikke maken til et slikt fellesskap mellom butikker i forskjellige bransjer. 

Slagkraft

 

Jo flere som er med og deler det samme budskapet gjennom vårt unike kampanjemateriell, jo større slagkraft får vi! Jo mer du selv gjør ut av markeringen, jo mer får du igjen også. Akkurat dèt er dokumentert i flere av butikkene der ute. 

Synlighet

 

Kampanjemateriellet, både trykk og digitalt, er utviklet og formet slik at butikkene skal kunne oppnå mest mulig synlighet - og med det oppmerksomhet. Kampanjens fokus går på alt annet enn salg og tilbud. 

Praktisk - det du må vite om dagen og bevisstgjøringskampanjen


For sjette år på rad tilbyr vi butikkene et unikt og fargesterkt kampanjemateriell som du må ha for å kunne være med på markeringen av nisjebutikkens dag. Kampanjemateriellet er utviklet for SYNLIGHET og med det slagkraft. Innholdet i pakken er justert og tilpasset ut i fra en nøye vurdering av de erfaringene vi har gjort de siste årene. 


Kampanjemateriellet bestilles her på vår hjemmeside for hver enkelt butikk. Gjennom vår ressursportal (du får link med tilgang etter kjøp) laster du ned det digitale kampanjemateriellet (bildefiler). Her er det også mange tips for å gjennomføre en vellykket kampanje. Trykksakene, altså plakater, ballonger osv blir sendt ut fortløpende fra starten av november. 


Det er ingen garanti for at mediene dekker denne kampanjen. Det beste er om du tar kontakt med din lokalavis. Ta gjerne kontakt med Gøril dersom du har vært i kontakt med din lokalavis om saken, og de trenger mer informasjon. Vi anbefaler at du skriver et leserinnlegg til din lokalavis. Jo mer aktiv du selv er, jo mer får du ut av innsatsen du legger ned. 

 

Gøril sine bloggposter kan deles i sin helhet. I kampanjeportalen får du tilgang til grundig opplæring i bruk av materiell. Du får også en egen guide til å skrive pressemeldinger.

 

Digitale kampanjefiler (bildefiler) deles i henhold til våre vilkår og instruks. Det betyr at det KUN er butikker som har kjøpt og betalt for vårt kampanjemateriell som har lov til å bruke disse i markedsføring (bruke/dele/publisere). Du må ha kampanjemateriellet for å kunne være med på markeringen av Nisjebutikkens dag og hver enkelt butikk må bestille for seg selv. Det er ikke noen returrett/angrefrist (B2B). Ved kjøp av kampanjemateriell godtar du avtalevilkårene som opplyst om før betaling. 

 

Alle bildefiler som blir publisert skal merkes med #nisjebutikkensdag2023, #nisjebutikkensdag og tagges med @nisjebutikkensdag. 


 

Hvem kan være med?

Alle butikker som ønsker det

Vi mener at alle butikker som ønsker det, uansett bransje, kan være med å markere Nisjebutikkens dag.


Det eneste kravet vi stiller for at butikkene skal være med er at de kjøper OG aktivt bruker kampanjemateriellet. Både konsept og kampanje er vårt åndsverk og det ligger mye arbeid bak Nisjebutikkens dag. 


Det betyr at det kun er de butikkene som har kjøpt kampanjemateriell som har lov til å bruke det. Det gjelder både trykksaker og bildefiler. Du har altså ikke anledning til å dele en pakke med kampanjemateriell med feks nabobutikken. Har du flere butikker så anbefaler vi kjøp av en pakke pr. butikk, slik at dere har nok plakater/ballonger/buttons til hver enkelt. 


Hvem kan kalle seg nisjebutikk da?

I etterkant av markeringen av nisjebutikkens dag i 2017 oppstod en liten diskusjon i butikkutviklers lukkede facebookgruppe om navnet på denne viktige dagen. Et forslag som kom opp var at dagen burde hete “lokaldagen”. Slettes ikke dumt, men allikevel ikke dekkende. Kjedebutikkene er også lokale butikker.

 

I oktober hvert år kjøres det en landsdekkende “handle-lokalt”-kampanje i regi av Merkur. (Merkur er en statlig støtteordning for hovedsaklig matvarebutikker på mindre steder.)

 

Enkelte steder, byer, sentre og sentrum har sine egne “handle lokalt”-aktiviteter, som for eksempel “bruk byen”, “handla hima” og så videre. Det synes vi er kjempeflott og vi oppfrodrer virkelig butikkene å være med på slike gode, lokale aktiviteter og tiltak. Mange butikker har også kjørt sitt eget løp med å si "No black friday", de holder stengt eller gir bort noe til veldedighet. Beundringsverdig at de velger å stå i mot, men vi mener at det fort blir litt puslete, og skaper ikke den oppmerksomheten butikken trenger. Du kan gjerne være med på Black Friday, men vi anbefaler deg å være mer "edruelig" i hva du fokuserer på og hvor mye varer du skal "gi bort" i denne sammenhengen. Hvorfor ikke vri fokuset over på hva DIN butikk er og står for i stedet. Bli med på markeringen av Nisjebutikkens dag sammen med butikker fra hele landet.  

 

Nisjebutikkens dag er en helt egen dag for selvstendige butikker – uavhengig av bransje og beliggenhet.

 

Det beste alternativet hadde kanskje vært å kalle dagen for “selvstendig butikk-dagen”.  I Usa kalles dagen Small Business Saturday. Vi synes det er viktig at vi kan bruke et norsk ord, og da er det nisjebutikkensdag som ble valgt.

 

Når man har sagt det mange ganger, så er det vakkert og velklingende.

 

Men vi ser at flere må føle seg hjemme i beskrivelsen. For hva er kriteriene for å kalle seg selv en nisjebutikk?

 

Definisjonen på nisjebutikk er som følger:

 

(Mindre) butikker som er lokalt eide og har et unikt sammensatt varesortiment. Nisjebutikken har et stort fokus på kvalitet, fagkunnskap, service og kjøpsopplevelse. Nisjebutikken står fritt til å bestemme leverandører og vareutvalg. Har ofte mange lojale kunder. Geografisk beliggenhet er uvesentlig.

 

Det betyr at om du driver din egen helsekost eller klesbutikk, men er del av en innkjøpskjede, om du er med i en sammenslutning av faghandlere eller ikke – det er egentlig uvesentlig. Driver du for egen regning og det er din butikk, hvor du bestemmer, kan du også bestemme deg for å ta i bruk ordet, beskrivelsen og definisjonen nisjebutikk.

 

Og du, NISJEBUTIKKENS DAG! Da er det fest! Hvor du byr på litt ekstra til dine kunder, enten det er i form av opplevelser eller smak, lyd, lukt, konkurranser eller arrangement. Hva du velger å by på er opp til deg. Men det er den dagen i året hvor du har lov til å være ekstra stolt av butikken din, og det du tilbyr. I kampanjeportalen får du forslag og ideer til hva du kan gjøre for å lage fest denne dagen!

 

Det er den dagen i året hvor du virkelig kan vise igjen. Hvem du er, hva butikken din står for, og hva du tilbyr. Hvor mye verdiskaping din butikk bedriver. Bli med da vel!

Sammen kan vi få til så mye mer!

 

Hilsen Giske & Gøril 

 

Ja, klart jeg er med! Hvordan bestiller jeg?

Du bestiller og betaler med kredittkort - det er enkelt og raskt.